5 drobnych zmian, które usprawnią Twój mózg

mozg-jak-usprawnić jego-działanie

Chciałabyś, żeby twój mózg dział sprawniej, lepiej wykonywał zadania, a przy tym, żebyś Ty lepiej się czuła? Jest na to kilka sposobów! Poznaj 5 drobnych zmian, które pozwolą Ci działać szybciej i efektywniej.

Jest bardzo dużo sposobów na to, jak usprawnić działanie mózgu. Do tych, które pojawiają się najczęściej możemy zaliczyć: sen, zdrowe odżywianie, dużo ruchu, picie wody. I to są bardzo ważne rzeczy! Ale nie jedyne, które pomogą wejść naszemu ultra komputerowi na wyższy level.

Mniej cukru

Kojarzysz to super samopoczucie, kiedy zjesz coś słodkiego? Tak, ja też. I tak, za egzamin nagradzam się pycha kawałkiem ciasta i jestem wtedy superszczęśliwa. Po pierwsze dlatego, że jestem po egzaminie, po drugie dlatego, że mam ciacho.

Tylko, że kiedy poziom cukrów prostych spada, nasze samopoczucie i chęci do pracy też. Kiedy gwałtownie rośnie, też nie jest dobrze, bo wtedy możesz czuć się sennym i zmęczony. To przeciwieństwo efektywności, nie sądzisz? Cukry jako takie są bardzo ważnym elementem diety naszego, bo mózg żywi się węglowodanami. Dlatego zachęcam Cię do zmiany tych słodkich ciast i ciasteczek, na coś zdrowszego. Suszone owoce, smoothie czy sałatki owocowe też będą słodkie! Poza tym poza cukrem dostarczą witamin czy mikroskładników.

Mniej czasu przed ekranami

Spędzając czas przed ekranami, dostarczamy sobie całą masę bodźców: szybko przewijający się tekst, jaskrawe kolory, neonowe światło. Do tego dochodzi Fear of missing out – czyli strach przed tym, że coś przeoczymy. To dość dużo dla naszego mózgu! Taki ciągły stan skupienia, ale bez skupienia (bo co właściwie przed chwilą zobaczyłaś scrollując Facebooka?).

Żyjemy w czasie boomu technologicznego i będziemy przed ekranami spędzali coraz więcej czasu. Dobrze jest się orientować w tym, co się dzieje wokół nas, ale pamiętajmy też, żeby odkleić się od ekranów. Nie tylko wtedy, kiedy mamy egzamin lub idziemy spać. Staraj się jak najczęściej odkładać „ekrany”. Bardzo szybko Twoje możliwości koncentracji się poprawią.

Zrób to inaczej. Mózg będzie w szoku!

Którą ręką jesz, piszesz i myjesz zęby? Którą nogą zaczynasz marsz? W dużej mierze, to nawyk, który sobie wypracowałaś przez lata. Mózg robi to po prostu automatycznie, przez co nie traci energii, ale też się nie rozwija!

Spróbuj zrobić to inaczej. Gdy zaczniesz zwracać uwagę na przykład na to, którą ręką myjesz zęby i ją zmienisz, poczujesz pewien dyskomfort. Zautomatyzowana sytuacja się zmieniła! Co to powoduje? Powstają nowe powiązania neuronowe w Twoim mózgu! A dzięki temu mózg lepiej funkcjonuje!

Posłuchaj muzyki, którą mózg lubi!

O gustach się ponoć nie dyskutuje. Ale twój mózg ma swoje własne preferencje i to właśnie o nich sobie porozmawiamy! Jest całkiem sporo teorii, które mówią o tym, że muzyka w różny sposób może na nas oddziaływać: poprawiać humor lub pogarszać, motywować, dodawać energii.

Naukowcy odkryli także coś takiego, co nazwane jest „efektem Mozarta”. Muzyka, o odpowiedniej tonacji, tempie i zakresie częstotliwości wytwarza pewne specyficzne fale, które sprawiają, że nasz mózg myśli lepiej, bardziej przejrzyście i łatwiej jest się skoncentrować. Więc kiedy będziesz potrzebowała większej dawki koncentracji i siły: włącz Mozarta! Mózg ci podziękuje 😉

Wyrzuć z siebie myśli

Czasem mamy za dużo na głowie i w głowie. Jeśli ten stan jest permanentny lub nie umiesz sobie z nim poradzić, warto rozważyć terapię. Jeśli jednak pojawia się to od czasu do czasu, warto zrobić sobie taką „myśloodśiewnię” Co to oznacza?

Weź kartkę i spisz tam wszystko, co chodzi ci po głowie. Wszystkie zmartwienia, myśli, pytania, wątpliwości, pomysły i idee. Wszyyyyystko co masz w głowie. Gwarantuję ci, że być może już po pierwszym razie poczujesz się dużo lepiej. Po „myśloodsiewni” polecam zrobić sobie sesję medytacji, o której więcej poczytasz tutaj.

Podsumowanie

Oprócz dbania o siebie, pracę mózgu mogą polepszać drobne zmiany, takie jak te wymienione wyżej! Jakie są Twoje sprytne małe zmiany, które ulepszają pracę mózgu? Koniecznie podziel się nimi w komentarzu! Daj znać, jeśli wypróbujesz którąś ze zmian!

Ściskam,
Ola!

Będzie mi bardzo miło, jeśli podzielicie się tym wpisem ze znajomymi. Będzie mi jeszcze milej, jeśli dzieląc się nim oznaczycie mnie . Dlatego zachęcam do polubienia moich profili w mediach społecznościowych, to tylko dwa kliki!
Facebook:
klik!
Instagram:
klik!

Źródła: Czy cukier może uzależniać?
Wpływ nawyków żywieniowych na samopoczucie i efektywność w pracy
Muzyka Mozarta
Widok Mozarta i jego oddziaływanie